Current Status of Qualifications and Needs for Improving Qualifications of Lecturers for Training in Mechanical Engineering - Automation, International Level in Vietnam
Corressponding author's email:
oanhdtk@hcmute.edu.vnDOI:
https://doi.org/10.54644/jte.2025.1763Keywords:
Lecturers Resource, Machanical Emgineering, Automation, Machanical Emgineering – Automation, The 4.0 Industry RevolutionAbstract
Training high-quality human resources for various career fields in the context of international integration and the 4.0 industrial revolution requires lecturers who meet the requirements of professional qualifications and foreign languages. To train international-level human resources in the field of Mechanical Engineering - Automation, lecturers in Mechanical Engineering, Automation, and other fields related to Mechanical Engineering and Automation need to meet the requirements of professional qualifications and foreign languages. However, there is still a research gap in Vietnam regarding the qualifications of lecturers in the aforementioned fields. This study aims to determine the current status of qualifications and the need to improve the qualifications of lecturers in Mechanical Engineering, Automation, and other fields related to Mechanical Engineering and Automation. This study used a questionnaire survey method to collect data from 134 lecturers, 1184 students from nine public universities training in Mechanical Engineering, Automation, and related majors, and 159 alumni who graduated from the above-mentioned majors in Vietnam. The findings showed that the qualifications of lecturers in Mechanical Engineering, Automation, and related fields surpass the national average. In addition, more than 70% of lecturers were evaluated to meet and fully meet the training requirements of Mechanical Engineering -Automation in the context of international integration and Industry 4.0. Lecturers in Mechanical Engineering, Automation, and related fields are in high demand to improve their academic degrees, academic titles, professional titles, knowledge and professional skills, foreign language proficiency, and teaching and scientific research skills.
Downloads: 0
References
IEEE Transitter, "How automation and fourth industrial revolution is affecting your everyday life," 2021. Available at: https://transmitter.ieee.org/how-automation-and-the-fourth-industrial-revolution-is-affecting-your-everyday-life/. [Accessed: Jan. 9, 2025].
CafeBiz, "Phân tích của PwC: Trí tuệ nhân tạo sẽ thay thế nhiều công việc, song nó cũng sẽ tạo ra được ngàn ấy công việc mới, đặc biệt là trong những ngành này," available at: https://cafebiz.vn/phan-tich-cua-pwc-tri-tue-nhan-tao-se-thay-the-nhieu-cong-viec-song-no-cung-se-tao-ra-duoc-ngan-ay-cong-viec-moi-dac-biet-la-trong-nhung-nganh-nay-20180723135815194.chn. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Phạm Thị Diễm, “Chính sách phát triển nguồn nhân lực giảng viên trong các trường đại học ở Việt Nam hướng tới phát triển bền vững,” Tạp chí giáo dục lý luận, số 277+278, 2018.
Chiến lược phát triển kinh tế - xã hội 10 năm 2021-2030, available at: https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/ban-chap-hanh-trung-uong-dang/dai-hoi-dang/lan-thu-xiii/chien-luoc-phat-trien-kinh-te-xa-hoi-10-nam-2021-2030-3735. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Chiến lược phát triển công nghiệp Việt Nam đến năm 2025, tầm nhìn đến năm 2035, available at: https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=174347. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Đào tạo, đào tạo lại nâng cao kỹ năng nguồn nhân lực đáp ứng yêu cầu của cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ tư, available at: https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=203957. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Thông tư 24/2015/TT-BGDĐT- Quy định chuẩn quốc gia đối với cơ sở giáo dục đại học, available at: https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=182736. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Đề án “Xây dựng Chiến lược phát triển sản phẩm ngành cơ khí - tự động hóa TPHCM đến năm 2030”, available at: https://preview.hcmcpv.org.vn/tin-tuc/tphcm-ho-tro-ung-dung-cac-giai-phap-cong-nghe-cho-nganh-co-khi-tu-dong-hoa-1491917882. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Quốc hội nước cộng hòa xã hội chủ nghĩa Việt Nam, "Luật giáo dục đại học sửa đổi số 34/2018/QH14 ngày 19/11/2019", 2018.
D. T. K. Oanh, Dạy học phát triển năng lực cho sinh viên trong giáo dục đại học (Chuyên khảo về Khoa học giáo dục), NXB Đại học Quốc gia TP. Hồ Chí Minh, 2022.
AUN, "Guide to AUN Actual Quality Assessment at Programme Level," Bangkok, ASEAN University Network, 2011.
T. T. Ái, "Cần làm gì để phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục," Tạp chí Dạy và Học ngày nay, no. 1, pp. 21-15, 2014.
Số liệu thống kê của Bộ Giáo dục và Đào tạo năm học 2021-2022, available at: https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/tin-tong-hop.aspx?ItemID=8831. [Accessed: Jan. 9, 2025].
Bộ Giáo dục và Đào tạo, "Thông tư 40/2020/TT-BGDĐT Quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp, bổ nhiệm và xếp lương đối với viên chức giảng dạy trong các cơ sở giáo dục đại học công lập", Oct. 26, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Journal of Technical Education Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright © JTE.